Jako konzultant a podnikatel často pozoruji jiné kolegy podnikatele či své klienty a jejich firmy na našem českém rybníku pokrývající nejrůznější obory lidské činnosti. A k velkému smutku mi přijde, že se mezi námi stále objevuje velmi malé množství skutečných vizionářů – podnikatelů s jasnou vizí budoucnosti. Takových, kteří mají jasnou představu toho, co chtějí vybudovat a jak by jejich projekt měl obrazně řečeno změnit svět, čím by měl přispět, čím by měl zákazníky v dlouhodobém horizontu obdarovat. Mnoho lidí stále zakládá firmu s vidinou jen a pouze většího zisku, než kterého by kdy dosáhli v zaměstnání. Peníze a zisk jsou často stále jediným hnacím motorem. O tom, co vlastně budou na trh dodávat, přemýšlí až vzápětí. Jejich první podnikatelské kroky tak nejsou vedeny tím, co v současné době v ideálním případě pálí přímo je osobně, aniž by již nyní našli přijatelné řešení na trhu (tedy kde vidí mezeru na trhu).

Přitom je dokázané, že i z pohledu psychického zdraví a vnitřního naplnění podnikatelů je niterná vize tím nejlepším, co nás může potkat. Vize toho, jak bude náš projekt vypadat a co konkrétně přinese světu, je úžasným zdrojem energie, entusiasmu a pozitivního naladění, jež jsou tolik potřebné při překonávání překážek. A jak všichni víme, těch se v životě podnikatele objevuje velká spousta. Nic nepodpoří podnikatele v jeho každodenní činnosti tolik, jak jasný pozitivní cíl, k němuž spěje. Vizi coby zdroj tohoto zápalu nedokáže v dlouhodobém měřítku nahradit snad nic. Ti, kdo zažili pocit flow vycházející z jasného obrazu cíle, k němuž směřují, mi jistě dají zapravdu.

Proto přemýšlejme více při našich snahách vybudovat nový podnik. Hledejme trhy a díry na trzích, jejichž řešení v nás vzbuzuje vášeň. Není nic příjemnějšího, než poslouchat podnikatele naprosto nadchnutého jeho projektem. Vlastně – omlouvám se – je! Patrně jediná věc – takovým podnikatelem rovnou být. Přeji vám všem, přátelé, abyste takový pocit zažili.